Thursday, November 4, 2010

MEDICAL CARD:pengalaman sebenar

pengalaman sebenar penggunaan medical card:

insuran digunakan:PRUDENTIAL BSN TAKAFUL
bayaran bulanan:rm150 untuk diri sendiri dan wife
bayaran untuk anak2:rm100 sebulan

mula masuk insuran: november 2007

penggunaan medical card: awal 2009. anak jatuh, kena jahit dahi, hospital claim hampir rm2000.aku kena bayar rm300 atau 10% dari charge hospital (mana yang tinggi).anak duduk wad selama satu malam.elaun bermalam di wad, insuran bayar rm250 selepas sebulan masuk wad. berapa aku kena bayar masa mula2 masuk hospital?bayar rm50 je. masa keluar bayar bakinya iaitu rm250. oleh kerana ini dikira kemalangan, maka saya bagi resit bil rm300 kepada agen saya dan dia claim bagi pihak saya.selepas sebulan saya dapat rm300 semula.kiranya, saya dapat extra rm250 lah. walomacamanapun, kira tak ok sebab dahi anak dah berjahit.tapi masih ok sebab saya tak kena bayar apa2 hakikatnya. satu perkara yg perlu anda tahu ialah anda perlu bermalam di wad untuk membolehkan pihak insuran bayar kos perubatan itu. kalo tak bermalam di wad, pihak insuran tak bayar le. tapi boleh claim dgn insuran jika masuk hospital itu disebabkan kemalangan seperti anak jatuh bilik air dan kena jahit dahi.

kes 2: wife masuk wad.kena operate telinga. kos semua lebih kurang rm5800. saya kena bayar 10% iaitu rm580.  insuran bayar balik rm250 sebab bermalam satu malam di wad. kira saya bayar rm330 lah. apa kebaikan dia buat kat hospital swasta? tiada layanan kasar, kita tanya apa sahaja soalan kepada nurse atau doktor, soalan akan dijawab. orang tak ramai dalam wad.kita pilih ikut kelayakan kita, nak bilik 1 org ke, dua org sebilik ke atau 4 org sebilik. kita tak tunggu lama sangat sampai tak tau apa yang ditunggu...doktor semua doktor pakar...

kes 3: anak demam.masuk wad 3 malam.hospital claim hampir 2k. saya kena bayar rm300. elaun hospital saya dapat rm250 kali 3 malam = rm750.

kes 4: anak masuk wad lima malam. hospital claim 5k. saya bayar rm500. elaun hospital dibayar oleh pihak insuran ialah rm250 kali 5 = rm1250.

kes 5: anak masuk wad satu malam.jatuh, kena jahit dahi. claim hospital hampir 3k. saya kena bayar rm300. elaun hospital saya dapat rm250. oleh kerana ini case accident, rm300 yang saya bayar dibayar semula oleh PRU BSN Takaful.

sapa2 yang tak nak bayar sekupang pun bila masuk wad, carilah insuran TAKAFUL IKHLAS. masuk wad sekupang tak payah bayo.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...