Monday, September 14, 2009

muslim


seseorang itu dianggap muslim apabila:

1. kelakuannya tidak menyamai kelakuan binatang. Contohnya: apabila seseorang itu minum arak, maka hilanglah kewarasan akalnya, dan ia bertindak mengikut hawa nafsu sahaja kerana akalnya tidak dapat berfikir, lalu pada masa itu jadilah ia seperti binatang.

2. kelakuannya tidak menyamai kelakuan orang kafir. Contohnya: pada bulan Ramadhan umat Islam diwajibkan berpuasa, tetapi ada sebilangan umat Islam yang tidak berpuasa lalu mereka membeli makanan di kedai orang bukan Islam di pagi hari. Orang bukan Islam menjamu selera di kedai berkenaan sedangkan mereka menjamu selera di tempat tersorok. Bukan Islam tidak diwajibkan berpuasa manakala umat Islam wajib berpuasa di bulan Ramadan tetapi mereka tidak berpuasa. Maka perlakuan mereka seperti orang bukan Islam.

3. Perlakuannya menurut kehendak Islam dan mentaati perintah Allah. Selama mana kita menuruti perintah Allah dan melakukan sesuatu mengikut panduan Islam maka kita adalah seorang Muslim. Jika sebaliknya, maka kita tidak tahu apa maksud muslim.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...