Monday, August 30, 2010

baitul maqdis dan masjidil aqsa

masjidil aqsa adalah salah satu masjid suci bagi umat Islam. Nabi Muhammad di isra'kan dari masjidil haram ke masjidil aqsa. hari ini ia dikuasai oleh Yahudi. Ada umat Islam yang menunaikan umrah transit di Jordan lalu memasuki Baitul Maqdis untuk solat di Masjidil Aqsa. Mereka perlu membayar sejumlah wang kepada kerajaan Israel untuk memasuki Baitul Maqdis.

Seorang ustaz mengibaratkannya seolah2 kita ada rumah, rumah kita dimasuki perompak, perompak itu tidak mahu keluar dari rumah kita itu malahan kita telah dihalau keluar dari rumah itu oleh perompak itu. Oleh kerana rumah itu rumah kita maka semestinya kita mahu memasukinya walaupun ada perompak di dalamnya. Perompak itu berkata: kamu mahu masuk rumah kamu boleh tetapi sekejap sahaja, dan kamu mesti bayar aku sejumlah wang, baru kamu dibenarkan masuk.

Ada ulama menghukumkan perbuatan seseorang itu membayar kepada Israel untuk mebolehkannya solat di Masjidil Aqsa adalah haram kerana seolah2 kita bersetuju dengan Israel itu yang menakluk Baitul Maqdis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...