Monday, August 16, 2010

perang badar

1. asalnya Nabi Muhammad mengajak sahabatnya menyekat rombongan dagangan Quraisy untuk melemahkan ekonomi Quraisy kerana mereka sangat memusuhi Islam. Sejumlah 313 orang umat Islam bersedia melakukan tugasan ini.

2. beberapa cubaan untuk menyekat beberapa rombongan Quraisy gagal sehinggalah satu hari rombongan Abu Sufyan menghampiri kawasan Badar. Nabi Muhammada menghantar 2 org perisik. mereka menghampiri perigi Badar dan mendapati 1 org lelaki dan 2 org hamba perempuan sedang mengambil air. Dari perbualan mereka difahami bahawa rombongan Abu Sufyan sedang menghampiri Badar.

3. Abu Sufyan juga keluar melakukan risikan dan sampai ke perigi itu. Setelah disiasat Abu Sufyan mengetahui kedatangan 2 orang berhampiran perigi. Abu Sufyan pergi ke tempat 2 org (perisik Nabi) berhenti dan mendapati ada najis unta. Setelah diteliti didapati biji kurma didalam najis unta tersebut. Tahulah Abu Sufyan bahawa orang Madinah telah sampai ke situ dan menyedari bahwa mereka dalam bahaya.(hanya orang MAdinah yang memberi untanya memakan kurma kerana Madinah mewah dengan kurma)

4. Abu Sufyan menghantar seorang wakil untuk meminta bantuan Quraisy di Mekah melindungi rombongan dagangannya yang membawa 1000 ekor unta yang hanya dikawal 40 orang lelaki.950 orang Quraisy bersetuju dan mereka bersiap untuk memerangi umat Islam kerana orang yang meminta bantuan datang dalam keadaan baju yang koyak dan berdarah.

5. ketika Quraisy bersiap mereka berbelah bahagi untuk meninggalkan Mekah kerana takuit Mekah akan diserang oleh suku Kinanah. Iblis datang dalam rupa Suraqah bin Malik (pembesar Kinanah) meyakinkan Quraisy bahawa Kinanah tidak akan menyerang Mekah. (pengajaran: Iblis tidak akan menjelma jika kuncu-kuncunya berjaya melaksanakan tugas menghalang perkembangan Islam, tetapi jika kuncu-kuncunya tidak berjaya dan buntu, Iblis akan menjelma dan melakukan tugas itu sendiri. Oleh itu, janganlah kita tergolong dalam kuncu2 Iblis)

6. NAbi Muhammad diwahyukan mengenai kedatangan Quraisy untuk memerangi mereka dan memaklumkan kepada sahabat. Semua sahabat bersedia untuk memerangi Quraisy.

7. Pada Masa yang sama rombongan Abu Sufyan telah terlepas dari orang Islam. Dalam perjalanan pulang ke Mekah mereka berjumpa dengan tentera Quraisy yang bersiap untuk memerangi umat Islam. Ada yang berpatah balik kerana rombongan Abu Sufyan telah pun selamat. Ada yang berbelah bahagi. Abu Jahal memainkan peranan mengapikan Quraisy lalu mereka bersetuju memerangi umat Islam.

8. 2 ramadhan tahun 2 Hijrah, berlaku perang Badar. umat Islam dengan bantuan malaikat mengalahkan Quraisy. Perang berlaku selama 2 jam sahaja. Ada seorang badwi bernama Qabbab memerhatikan perang ini dari jauh dan berkata dalam hatinya :Demi Allah aku tidak pernah melihat perkara sepelik ini, Quraisy lari lintang pukang macam perempuan.

9. Tahun 6H berlaku perjanjian Hudaibiah. Nabi Muhammad bertemu dengan Qabbab lalu mengulangi apa yang Qabbab sebut dalam hati semamsa memerhatikan perang Badar. Qabab merasa takjub kerana dia tidak pernah menceritakan perkara tersebut kepada sesiapa pun lalu beliau memeluk Islam kerana keyakinanya terhadap kenabian Nabi Muhammad.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...