Monday, August 24, 2009

tazkirah 4 oleh ustaz kahar


Firman Allah yang bermaksud: wahai orang2 yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas umat2 dahulu sebelum kamu, mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa.
Huraian ayat:
A. umat dahulu juga diwajibkan berpuasa contohnya kaum yahudi..mereka juga diwajibkan berpuasa pada bulan ramadhan tetapi mereka engkar.mereka hanya berpuasa pada 10 muharram iaitu hari nabi musa bebas dari firuan. mereka menganggap bahawa berpuasa hari itu menyamai sebulan berpuasa. oleh sebab itu mereka tidak berpuasa pada 1 ramadhan.
begitulah yahudi...yang sentiasa mengingkari Allah. apabila mereka dilarang menangkap iakn pada hari Sabtu, mereka menahan jala pada hari Sabtu dan mengambil ikan pada hari Ahad. Tuhan pun cuba ditipunya. inikan pula umat Islam di Palestin. Nabi Muhammad juga pernah disihir Yahudi.

B. seorang ulama berkata: untuk mencapai ketaqwaan kepada Allah, beberapa perkara perlu dilakukan.

1. mu'ahadah(berkhalwat berjanji dengan Allah untuk beramal dan menjauhi maksiat supaya dapat mencapai ketaqwaan)

2. muraqabah ( merasai seolah-olah Allah sentiasa memerhatikan kita, bersifat ikhlas. atau dengan kata lain bersifat ihsan)

3. muhasabah ( menghitung amalan yang kita lakukan untuk mengahadapi hari esok iaitu hari akhirat)

4. mu'aqabah ( mendenda diri sendiri. contohnya: apabila kita tidak dapat menunaikan solat zuhur berjemaah kita mendenda diri kita dengan bersedekah sebanyak rm1)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...