Monday, August 31, 2009

tazkirah 9 (KEHEBATAN RAMADHAN)



Sabda Nabi mafhumnya: Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkan baginya dosa yang telah lalu.

Di bulan Ramadhan ini hendaklah kita melakukan dua perkara:

1. Puasa yang cantik
2. Beribadat pada malam hari.

A. Untuk mendapatkan puasa yang cantik hendaklah mempunyai tiga ciri iaitu: i. berpuasa kerana Allah (bukan kerana manusia atau kerana hendak menjadi kurus atau hendak menyembuhkan penyakit) ii. menjaga diri dari melakukan perkara membatalkan puasa seperti makan dan minum dengan sengaja, iii. menjaga diri dari melakukan perkara membatalkan pahala puasa seperti tidak menunaikan solat lima waktu, mendedahkan aurat, melihat aurat, mengumpat dan lain-lain

B. Beribadat pada malam hari seperti mmenunaikan solat tarawih, mendengar tazkirah, bertadarus dan qiamullail.

Setiap juzuk pada bulan Ramadhan adalah pahala seperti merasai lapar, maka seseorang itu mendapat pahala. jika sesorang itu merasa letih maka letih itu menghasilkan pahala baginya. Begitulah pemurahnya Allah Taala.

Sepanjang bulan Ramadhan ini Allah memerintahkan malaikat supaya mencari 30,000 orang untuk dibebaskan dari api neraka. Pada malam terakhir pula Allah memerintahkan malaikat sekali untuk mencari lagi 30,000 orang untuk dibebaskan dari api neraka.

Mudah-mudahan kita termasuk dalam golongan tersebut. Insya Allah. Maka berbahagilah sesiapa yang dibebaskan dari api neraka.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...