Tuesday, August 25, 2009

tazkirah 5


1. jangan kita lari dari kebaikan.sebagai contohnya: apabila ada orang datang memohon derma, maka dermalah walaupun sedikit. contoh yang lain, apabila kita berada di surau atau masjid, tiba2 ada ustaz yang memberikan tazkirah, maka hendaklah kita mendengar tazkirah tersebut, dan janganlah kita lari balik meninggalkan ustaz dan rakan2 yang lain. kebaikan datang kepada kita memberi kita peluang melakukannya tetapi kadang2 manusia lari dari kebaikan.

2. hendaklah kita mengawal hawa nafsu.

3. manusia biasanya sangat menghargai sesuatu yang dimilikinya lalu menjaganya sebaik-baiknya. tetapi apa yang dijagai oleh manusia itu akan meninggalkannya apabila manusia itu mati. tetapi jika mempunyai sesuatu yang berharga dan bernilai seperti wang, kereta dan lainnya, maka adalah baik bagi kita menginfakkannya di jalan Allah kerana Allah akan memulangkannya semula kepada kita pada hari akhirat dalam bentuk nikmat yang jauh lebih besar daripada apa yang kita dapat ketika di dunia.

4. Jangan mengadu domba, mereka-reka cerita, dengki terhadap kejayaan orang lain.

5. Musuh utama manusia ialah iblis dan syaitan yang sentiasa menggoda manusia ke arah maksiat dan kesesatan.

6. Janganlah kita mengutamakan dunia hingga melupakan akhirat.

7. Kita hendaklah yakin bahawa rezeki itu telah ditentukan oleh Allah. Tiada sesuatu pun yang terlepas daripa pengetahuan Allah hinggakan ulat dalam batu yang tidak mampu bergerak pun ada rezekinya (makanannya) iaitu berupa daun yang dibawa oleh semut.

8. Manusia hendaklah bergantung hanya kepada Allah, tidak kepada sesama makhluk.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...