Sunday, August 23, 2009

tazkirah ramadhan 1


solat seseorang itu terbahagi kepada empat:

1. solat orang jahil: solat orang yang tidak tahu hukum sesuatu perbuatan dalam solat samada sunat, makruh atau rukun. mereka solat hanya mengikut apa yang orang lain lakukan. solat ini sah jika sempurna rukunnya.


2. solat orang yang lalai: solat orang yang tahu hukum-hakam perbuatan dalam solat tetapi mereka solat dalam keadaan lalai sehingga kadang2 mereka hanya tersedar bahawa mereka sebenarnya sedang solat apabila memberi salam. sedangkan semasa solat fikiran mereka melayang entah ke mana.


3. solat mujahadah: solat yang dilakukan oleh mereka yang mencuba untuk mengahayati maksud perkataan dalam solat, cuba untuk khusyuk dalam solat tetapi kadang2 semasa solat itu fikiran melayang juga tetapi mereka berusaha untuk kembali fokus dalam solat.


4. solat yang khusyuk: mereka solat sehingga lupa kepada perkara keduniaan dan fokus dalam solat. tiada apa yang difirkan melainkan Allah.


Untuk mencapai tahap khusyuk dalam solat kita perlu faham apa yang dibaca dalam solat, fokus kepada solat dan tidak memikirkan yang lain selain Allah...merasakan Allah itu hebat dan kita ini sangat kerdil, merasa takut kepada Allah tetapi mengharapkan Allah menerima solat kita, meredhai kita dan hendaklah kita merasa malu dengan Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...